Comissió veïnal B500
Dimarts, 20 de gener de 2015
Divendres 16 de gener es va celebrar a L’Ateneu, una sessió informativa sobre la B500, oberta a tota la població, seguint les propostes de la primera reunió amb veïns i propietaris de finques amb façana amb la B500, del passat 27 de novembre.
L’Alcaldessa, acompanyada a la taula pel regidor d’urbanisme i un membre de la Comissió veïnal, explicava els antecedents i la feina feta fins al moment.
Situació de partida
• La B500 parteix Sant Fost pel mig.
• Per ella hi circulen 360.000 vehicles al mes.
• S’ha detectat que més de 1.000 conductors al mes se salten el semàfor vermell (les infraccions no disminueixen i el 96% són gent de fora del poble, circulen amb la sensació d’anar per una carretera més del territori i no un carrer de poble).
• És un problema històric: a molts pobles amb la mateixa situació es va optar per realitzar rondes o circumval·lacions. L’orografia de Sant Fost va dificultar trobar una solució. Als 80, es debatia el tema de la variant però no va ser possible l’acord perquè les propostes o bé agredien el territori o bé incorporaven la càrrega de peatges.
Actualment
• S’hi continua treballant amb l’objectiu de recuperar aquesta carretera o un tram de la mateixa, com a carrer o rambla.
• La crisi econòmica fa impensable ara l’execució de la variant. S’ha proposat pensar en un desviament provisional que suposaria enllaçar i condicionar el traçat de camins rurals que ja existeixen per crear una via de 6 metres d’ample amb un asfaltatge no agressiu amb l’entorn.
• S’ha creat una Comissió Veïnal per al seguiment del tema i el plantejament de mesures de pressió. En aquests moments s’està recollint signatures i es demanarà el suport de les entitats.
• La Direcció General hi està treballant: ha vingut a inspeccionar el terreny i els seus tècnics especialitzats estan treballant en propostes de traçat.
• Han autoritzat la instal·lació d’un semàfor regulador a l’alçada de l’estanc, mentre no s'implanta una solució, com a mesura de seguretat .
Quin traçat volem?
• Que no afecti els veïns.
• Que respecti el territori: el Barri Sant Pere, el bosquet, les vinyes...
• Que es pugui consensuar amb tots els santfostencs.
Planificació
Actualment s’ha establert una relació de confiança i col·laboració amb el la Direcció General de Carreteres de la Generalitat i es resta a l’espera d’una proposta de traçat. Tot i això s’estableixen unes condicions i objectius de futur.
Si a mitjans de març no hi ha cap proposta o resposta positiva, es traslladarà les signatures al director general de carreteres i es començarà les accions que la Comissió consideri.
Si la Generalitat realitza el desviament, l’ajuntament es compromet a recuperar el projecte del Pla de Barris que ja plantejava un itinerari de vianants del centre, per fomentar el sentiment de pertinença i de centralitat.